5 kroków do skutecznego zarządzania produktami w firmie produkcyjnej
16 stycznia 2025
Okresowy przegląd każdego z wytwarzanych produktów jest kluczowym elementem umiejętności zarządzania produktami. Jest to niezbędne, aby firma produkcyjna miała pewność, że generuje optymalny strumień przychodów.
Proces zarządzania portfelem produktów obejmuje zazwyczaj następujące kroki:
1. Wprowadzenie produktu
2. Zastąpienie produktu
3. Analiza ABC i XYZ
4. Likwidacja produktu
5. Racjonalizacja jednostek magazynowych (ang. Stock Keeping Unit – SKU)
Przyjrzyjmy się każdemu z tych działań, aby skutecznie zrozumieć zarządzanie cyklem życia produktów firmy.
Dowiedz się więcej o rozwiązaniach DSR 4FACTORY
1. Wprowadzenie produktu
Podobnie jak w przypadku małej firmy, każdy nowy produkt powinien być samowystarczalny. Wprowadzenie nowego produktu obejmuje kilka kluczowych kroków, aby zapewnić jego sukces.
Pierwszą rzeczą, którą należy zrobić, rozpoczynając proces wprowadzania nowego produktu do obecnego portfolio, jest zadanie sobie pytania:
- Czy wprowadzanie tego produktu jest rozszerzeniem istniejącej linii produktów?
- Czy jest to zupełnie nowy produkt w firmie?
Co równie ważne, aby strategicznie zarządzać portfolio produktowym, należy upewnić się, że wprowadzenie kolejnego produktu jest zgodne z ogólnymi celami strategicznymi firmy.
Następnie należy przeprowadzić dokładne badania rynku, aby zrozumieć potrzeby klientów, poznać wielkość rynku i konkurencję. Informacje te są niezbędne do opracowania produktu, który spełnia wymagania rynku i jest zaprojektowany pod kątem możliwości produkcji i rentowności. Po opracowaniu realnej koncepcji produktu, niezbędne staje się planowanie popytu. Popyt na produkt musi być prognozowany, aby zapewnić odpowiednią zdolność produkcyjną i dostępność surowców. Na tym etapie kluczowe jest również zapewnienie wystarczających środków finansowych na pokrycie kosztów produkcji, marketingu i dystrybucji. Wreszcie, kompleksowy plan marketingowy jest kolejnym kluczowym elementem udanego wprowadzania produktu na rynek. Planowanie marketingu produktu powinno obejmować pozycjonowanie produktu, strategię cenową, taktyki promocyjne oraz zarządzanie sprzedażą produktu w odpowiednich kanałach dystrybucji.
Te wszystkie działania w całości będą miały wpływ na późniejszy proces rozwoju produktu oraz zarządzanie produktami dostosowane do wymagań odbiorców.
2. Likwidacja produktu
Konsumenci stale zmieniają swoje preferencje. Wymaga to od producentów wyprzedzania potrzeb konsumentów i częstszego wprowadzania większej liczby produktów. Proces ten polega na zastąpieniu danego produktu nowym, z oczekiwanymi przez rynek, często nowymi funkcjami. Pierwszym krokiem jest ocena wydajności istniejących produktów w celu zidentyfikowania kandydatów do zastąpienia.
Istotną rzeczą, którą należy wziąć pod uwagę, jest to, czy nowy produkt kanibalizuje popyt z innych produktów w portfolio, czy wręcz przeciwnie, wnosi wartość dodaną i będzie generował nowe przychody, pozyskując nowych klientów. Nowy produkt powinien uzupełniać inne produkty w linii i pasować do ogólnej strategii marki, a nie konkurować z istniejącym portfolio. Należy przyjąć i powtarzać jak mantrę, że każdy produkt jest częścią większej całości.
Komunikowanie tych zmian wszystkim interesariuszom – zarówno wewnętrznym, jak i zewnętrznym (dostawcom i klientom) – jest niezbędne do zapewnienia płynnego przejścia. Dobrze zaplanowane wycofanie starego produktu i wprowadzenie nowego zminimalizuje zakłócenia i utrzyma, jeśli nie zwiększy, zadowolenie klientów.
Wreszcie, nie należy zapominać o produktach odziedziczonych w wyniku przejęcia lub fuzji. Poprzedni właściciele mogli skonfigurować te produkty zgodnie z innymi kryteriami strategicznymi i wydajnościowymi, które mogą nie wspierać obecnych celów firmy. Tutaj potrzebna jest także umiejętność zarządzania projektami, co pośrednio wpłynie na działania zespołów produktowych oraz dalszy plan rozwoju.
3. Analiza ABC i XYZ
Analizy ABC i XYZ pomagają kategoryzować produkty w oparciu o wielkość sprzedaży i zmienność popytu, umożliwiając ocenę ryzyka związanego z produktem.
Podczas gdy w analizie ABC produkty są klasyfikowane do trzech kategorii na podstawie wielkości i wartości, w analizie XYZ są one oparte na przewidywalności popytu. Różne rodzaje kategorii w ramach każdego rodzaju analizy to:
– Kategorie analizy ABC:
· Produkty A: wysoki wolumen i wysoka wartość
· Produkty B: umiarkowany wolumen i umiarkowana wartość
· Produkty C: niski wolumen i niska wartość.
– Kategorie analizy XYZ:
· Produkty X: przewidywalny popyt
· Produkty Y: umiarkowana zmienność popytu
· Produkty Z: wysoce nieprzewidywalny popyt.
Połączenie analiz ABC i XYZ umożliwia ustalenie priorytetów działań, które należy ponownie przeanalizować, a także efektywne zarządzanie alokacją zasobów. Na przykład produkty o wysokim wolumenie i niskim ryzyku (A i X) są zazwyczaj najbardziej pożądane, podczas gdy produkty o niskim wolumenie i wysokim ryzyku (C i Z) mogą wymagać strategicznych decyzji dotyczących ich utrzymania lub zaprzestania produkcji. Takie decyzje zespołów produktowych wpłyną na całą strategię rozwoju produktu.
4. Likwidacja produktów
Wycofywanie słabo działających lub przestarzałych produktów jest czymś, co firmy muszą robić stale, aby utrzymać swoją rentowność w dzisiejszym złożonym i niepewnym krajobrazie biznesowym. Proces ten znany jest jako „wycofywanie z rynku” i powinien rozpocząć się od ustanowienia przemyślanego i holistycznego procesu z obiektywnymi kryteriami oceny rentowności każdego produktu.
Na przykład, patrzenie tylko na wielkość sprzedaży może dać fałszywy obraz rentowności produktu. Wysoki wolumen sprzedaży produktu, który nie może uzyskać odpowiedniej ceny, aby przynieść zysk, może być okazją do wyeliminowania produktu z portfela. Dlatego ważne jest, aby firma była zgodna co do kryteriów, które należy zastosować w tej ocenie, takich jak rentowność, trendy sprzedaży i dostosowanie strategiczne. Regularne sprawdzanie wydajności produktów pod kątem tych kryteriów i badania rynku pomaga określić, które produkty należy wycofać.
Ocena wpływu wycofania produktu z rynku na klientów, przychody i działalność operacyjną jest również niezbędna, dlatego dobrym pomysłem może być opracowanie planu komunikacji w celu poinformowania interesariuszy, w tym klientów i zespołów sprzedaży, o zaprzestaniu produkcji. Właściwe zarządzanie wycofywaniem produktów nie tylko pomoże uniknąć nadmiernych zapasów lub braków magazynowych, ale także zapewni ciągłe wsparcie dla klientów z istniejącymi produktami oraz zarządzanie gwarancjami i obsługą posprzedażną. Tutaj swoją wizją produktu powinien wykazać się Product Owner, pomagając w podjęciu decyzji o ewentualnej likwidacji produktów.
5. Racjonalizacja jednostek magazynowych
Aby organizacja mogła sprawnie reagować na zmiany na rynku, racjonalizacja jednostek magazynowych (SKU) powinna odbywać się dość regularnie. Jest to proces dokładnej oceny wydajności linii produktów w celu optymalizacji asortymentu produktów oraz poprawy wydajności i rentowności.
Rozpoczyna się od zebrania danych na temat sprzedaży, rentowności i kosztów operacyjnych dla każdego SKU. Ocena jednostek SKU w oparciu o wielkość sprzedaży, wkład w marżę i ich strategiczny wpływ pomoże w podejmowaniu świadomych decyzji dotyczących tego, które jednostki należy zachować, skonsolidować lub wycofać.
Na przykład, gdy w 2020 roku wybuchła pandemia, firmy, które przestawiły produkcję na środki ochrony indywidualnej – w miejsce innych produktów, które produkowały – były w stanie wykorzystać wykładniczy wzrost popytu. Możliwość sprawdzenia, które produkty osiągały słabe wyniki oraz analiza funkcji produktu, umożliwiły kierownictwu i zespołom produktowym szybszą możliwość zaprzestania produkcji tych produktów i przestawienie się na produkcję rentownych środków ochrony indywidualnej o rosnącym popycie i dużych zyskach.
Skuteczne zarządzanie portfelem produktów ma kluczowe znaczenie dla optymalizacji strumieni przychodów i utrzymania strategicznego dostosowania w firmie. Dokładne przeanalizowanie tych pięciu kroków pozwoli upewnić się, że zajmujemy się wszystkimi aspektami skutecznego i strategicznego zarządzania portfelem produktów swojej firmy.
Rozwiązania informatyczne DSR 4FACTORY to doskonałe narzędzia zarzadzania produktem i wsparcie procesu S&OP – Sales & Operation Planning zapewniające, że portfolio produktów pozostaje elastyczne, konkurencyjne i dopasowane do rynku, napędzając trwały wzrost sprzedaży i optymalną rentowność.
Dowiedz się więcej o rozwiązaniach DSR 4FACTORY
Źródło tekstu: QAD Blog
Autor: Olga Sedano
Digital Marketing & Content Manager w QAD Inc.
Tłumaczenie i redakcja: DSR S.A.