Czas czytania: 4 min
Skuteczne planowanie popytu polega na zachowaniu równowagi między posiadaniem wystarczających do zaspokojenia potrzeb klientów poziomów zapasów, a jednocześnie unikaniem nadwyżek stanów magazynowych. Oznacza to wykorzystanie odpowiednich danych i narzędzi do planowania popytu. Czego należy więc oczekiwać od oprogramowania, które pomoże prognozować popyt? Jakie są kluczowe cechy planowania popytu?
Planowanie scenariuszowe to strategiczna metoda wykorzystywana przez firmy do elastycznego planowania długoterminowego. Przyjmuje ona założenia dotyczące tego, jak rozwinie się przyszłość i jak środowisko biznesowe będzie się zmieniać w czasie w oparciu o tę przyszłość. Planując przyszłe scenariusze zmian popytu, można zidentyfikować konkretne zagrożenia i przeszkody w realizacji założeń oraz sposób, w jaki mogą one wpłynąć na przyszłość firmy.
Analityka wymaga silnego zaangażowania w gromadzenie odpowiednich danych oraz zarządzanie nimi. Wykorzystanie silnego modelu analitycznego pozwala zrozumieć cykle zakupowe, tworzyć prognozy i łatwej je realizować. Co więcej, działania takie są bardziej proaktywne niż reaktywny na zmiany w otoczeniu biznesowym i firma jest w stanie lepiej reagować na zakłócenia. Skuteczne planowanie popytu to droga do uzyskania przewagi nad konkurencją.
Dowiedz się więcej o rozwiązaniach ERP 4FACTORY
Algorytmy prognozowania popytu to jasno zdefiniowany zestaw instrukcji obliczeniowych. W skutecznym planowaniu popytu kluczowe jest, aby podczas tworzenia planów wszyscy pracowali z tymi samymi zestawami danych i miarami. Jeśli zespół sprzedaży pracuje w oparciu o inne dane, napotyka się problemy w produkcji, gdy prognoza popytu nie uwzględni potencjalnie większej sprzedaży. Autonomiczne planowanie wymaga terminowego wprowadzania danych, a właściwie ciągłego wprowadzania danych w czasie rzeczywistym, aby zapewnić elastyczność algorytmów schematu. Pozwala to na wykorzystanie ewentualnych nadwyżek finansowych, w momencie okresowego spadku sprzedaży oraz wymierne korzyści, nie tylko finansowe.
Przeczytaj również: Planowanie popytu drogą do osiągnięcia większej efektywności operacyjnej
Zrozumienie wpływu wydarzeń na łańcuch dostaw ma fundamentalne znaczenie w planowaniu popytu. Zarządzanie rozwojem nowych produktów, promocjami, wahaniami cen i popytem za pomocą inteligentnych narzędzi do planowania zdarzeń, staje się w obecnych niepewnych czasach koniecznością.
Planowanie w czasie rzeczywistym to proces gromadzenia danych bez opóźnień czasowych. Dzięki temu analizowanie i planowanie jest procesem decyzyjnym w czasie rzeczywistym, a konieczne zmiany mogą być dokonywane bez opóźnień. Platforma do planowania popytu powinna zawsze działać z planowaniem w czasie rzeczywistym, aby można było łatwo przeciwdziałać nieoczekiwane zakłóceniom popytu.
Przeczytaj również: Planowanie produkcji – czym jest i dlaczego jest takie ważne?
Biorąc pod uwagę kluczowe funkcje przy wyborze oprogramowania do długoterminowego prognozowania popytu, firmy produkcyjne są w stanie poprawić efektywność biznesową, zaoszczędzić czas i zapewnić dokładniejsze prognozy dotyczące przyszłych przychodów. Skuteczne narzędzia i rozwiązania do planowania popytu powinny zapewniać elastyczność i przewidywalność, a także pomagać menedżerom łańcucha dostaw w ich roli oraz ujednolicać działalność całej firmy.
Autor: Stephen Dombroski
QAD’s Director for the Consumer Products and Food & Beverage
Tłumaczenie i redakcja: DSR S.A.
Link do artykułu źródłowego QAD:
Dowiedz się więcej o rozwiązaniach ERP 4FACTORY
Metody wyceny zapasów magazynowych: FIFO, LIFO, FEFO i inne
Narzędzia lean management warte uwagi
Zarządzanie produkcją na wysokim poziomie – rola integracji ERP i MES