Czas czytania: 7 min
Niniejszy artykuł przybliża znaczenie terminu, ważnego wskaźnika w zarządzaniu produkcją, jakim jest nieco obco brzmiący „lead time”, czyli czas realizacji zamówienia. Opisujemy czym właściwie jest lead time, jakie są jego rodzaje, w jaki sposób jest liczony, jak wpływa na zarządzanie zapasami oraz jakie są sposoby na jego skrócenie.
Lead time to czas od momentu złożenia zamówienia przez klienta, do momentu, w którym towar zostaje dostarczony. W przypadku produkcji production lead time obejmuje czas potrzebny na pozyskanie surowców, produkcję i wysyłkę gotowego produktu. Lead time ma duży wpływ na zarządzanie zapasami i powinien być monitorowany i planowany, m.in. z powodów przedstawionych poniżej:
Planowanie produkcji – lead time pozwala na dokładne zaplanowanie produkcji i dostaw, co z kolei pozwala na uniknięcie opóźnień i niepotrzebnego przetrzymywania zapasów.
Zarządzanie zapasami – im dłuższy jest czas realizacji zamówienia, tym większe ryzyko, że zapasy zostaną wyczerpane przed otrzymaniem nowej dostawy.
Zadowolenie klienta – krótszy lead time oznacza szybszą realizację zamówienia i zadowolenie klienta. Dlatego ważne jest, aby stale monitorować i skracać czas realizacji zamówień.
Optymalizacja procesów – lead time pozwala na identyfikację potencjalnych wąskich gardeł w procesie produkcyjnym i usprawnienie tego procesu. Dzięki temu można zwiększyć wydajność i obniżyć koszty produkcji.
Koszty – jeśli czas realizacji zamówienia jest długi, firmy mogą musieć płacić wyższe ceny za towary i usługi. To może prowadzić do niższych zysków.
Sprzedaż – jeśli czas realizacji zamówienia jest długi, klienci mogą być mniej skłonni do kupowania od firmy, jeśli nie są pewni, kiedy otrzymają swój produkt. To może prowadzić do utraty sprzedaży i przychodów.
Warto zauważyć, że lead time może być mierzony na różne sposoby, w zależności od branży i procesu produkcyjnego. Jednak niezależnie od sposobu pomiaru, jest to ważny wskaźnik, który należy stale monitorować i optymalizować.
Przeczytaj również: Krajowy System e-Faktur KSeF – jak działa i co zmieni elektroniczna faktura ustrukturyzowana?
Wyróżniamy kilka rodzajów lead times:
Lead time ARO – czas potrzebny na produkcję produktu po otrzymaniu wszystkich niezbędnych materiałów. Zależy on od rodzaju procesu produkcyjnego, liczby pracowników biorących udział w wytworzeniu produktu oraz czasu przestoju maszyn.
Lead time kumulatywny – całkowity czas, jaki produkt lub zamówienie spędza w procesie produkcyjnym, od początku do końca. Obejmuje on czas spędzony na produkcji (praca w toku) oraz oczekiwania na materiały lub inne zasoby. Ten wskaźnik pozwala na ocenę efektywności procesu produkcyjnego i identyfikację potencjalnych wąskich gardeł.
Lead time w procesach biurowych i usługowych – czas między momentem, w którym praca staje się dostępna dla pracownika lub zespołu, a momentem, w którym zostaje ukończona i staje się dostępna dla kolejnej osoby lub zespołu w procesie.
Poniżej przedstawiony został ogólny wzór na obliczenie lead time:
Lead time = czas przetwarzania + czas oczekiwania + czas transportu
Warto zauważyć, że lead time można mierzyć na różne sposoby, w zależności od branży i procesu produkcyjnego. Dlatego ważne jest, aby dokładnie określić, jakie elementy należy uwzględnić w jego obliczeniu dla danej branży i procesu. Skrócenie czasu realizacji zamówień może zwiększyć wydajność i przychody, ale wymaga to złożonego zestawu działań, aby wprowadzić zmiany systemowe, które zbliżą przedsiębiorstwo do systemu zarządzania Lean, aby skrócić czas realizacji zamówień i zwiększyć wskaźnik obrotu zapasów. Firmy muszą zrozumieć czynniki wpływające na czas realizacji zamówień, aby zoptymalizować procesy i skutecznie zarządzać swoim łańcuchem dostaw.
W czasie trwania całego procesu produkcyjnego zdarzać się mogą (i zdarzają) różnego rodzaju nieprzewidziane sytuacje oraz wyzwania.
Pierwszym z takich wyzwań są braki w magazynie niezbędnych części do produkcji, które mogą spowodować opóźnienia i straty czasu i pieniędzy. Może to wynikać z niedoszacowania potrzebnych części lub problemów z dostawcami.
Drugim jest zmienność czasu realizacji zamówienia przez dostawców. Różne czasy realizacji zamówień przez różnych dostawców mogą utrudnić koordynację produkcji, co skutkuje nadmiernym lub zbyt małym zapasem w każdym momencie.
Kolejne wyzwanie to nieprzewidywalne opóźnienia w dostawie powodowane problemami z transportem, mogące opóźnić dostawę niezbędnych części, zatrzymując lub spowalniając produkcję, np. nie pozwalają precyzyjnie przewidzieć i zaplanować dostępności maszyn i ludzi, zmniejszając wydajność całego procesu i zwrot z inwestycji. Zarządzanie czasem realizacji produkcji może zostać także utrudnione poprzez nieuporządkowany stan magazynu. Nieefektywne procesy w tym obszarze mogą prowadzić do dłuższego czasu realizacji zamówień i trudności w zarządzaniu zapasami.
Wreszcie:
mogą powodować nie-synchroniczność procesów, prowadząc do dłuższego czasu realizacji zamówień i wyższych kosztów materiałów.
Lead time ma szczególne znaczenie dla rentowności biznesu w niektórych branżach. Kilka przykładów wraz z uzasadnieniem specyfiki w danym zakresie aktywności zostało opisanych poniżej. W każdej z nich długi czas realizacji zamówienia może prowadzić do utraty sprzedaży (i/lub produktów) i zmniejszenia zysków:
Skrócenie lead time w produkcji jest kluczowe dla zwiększenia wydajności i zysków. Jakie mogą być przykładowe sposoby na skrócenie czasu od momentu złożenia zamówienia do dostarczenia produktu do klienta?
DSR od lat wspiera firmy produkcyjne w optymalizacji procesów produkcyjnych, logistycznych i magazynowych zarówno poprzez działania audytowe i konsultingowe jak i dobór właściwych narzędzi IT z rodziny DSR 4FACTORY. Dzięki temu nasi partnerzy mogą skutecznie mierzyć i kontrolować lead time produkcyjny w swoich firmach oraz optymalizować go i wpływać na jego skrócenie.
Z przyjemnością podejmiemy z Państwem współpracę w tym zakresie. Jesteśmy otwarci na każdy projekt.
Zapraszamy do kontaktu!
Przeczytaj również:
Jak optymalizować fabrykę dzięki predictive maintenance?
Łącznik pomiędzy produkcją jednostkową, a masową – typy organizacji produkcji