Czas czytania: 9 min
W naszym poprzednim artykule (tutaj) omówiliśmy w jaki sposób branża motoryzacyjna musi, wyciągając wnioski z niedoboru półprzewodników, poprawić zarządzanie podstawowymi procesami łańcucha dostaw, gdyż w przeciwnym razie znajdzie się w kolejnym kryzysie związanym z niedoborami. Jedną z przyczyn obecnych braków są niewystarczające informacje prognostyczne, aby zapewnić odpowiednie planowanie dla typowego dla produkcji półprzewodników 22-tygodniowego okresu realizacji zamówienia. Aby w przyszłości zminimalizować wpływ podobnych zakłóceń w funkcjonowaniu łańcucha dostaw, firmy muszą upewnić się, że wnioski wyciągnięte z obecnych problemów posłużą do usprawnienia procesów logistycznych i lepszego zarządzania ryzykiem. Punktem wyjścia jest rozpoznanie i zarządzanie długimi czasami realizacji dostaw i dostępnością krytycznych części.
Horyzont czasowy planowania firm OEM (ang. Original Equipment Manufacturer) z branży motoryzacyjnej wynosi zazwyczaj od 26 do 52 tygodni na dostarczanie informacji prognostycznych dostawcom Tier 1. Niestety, pełne informacje planistyczne rzadko są przekazywany do najniższych poziomów łańcucha dostaw. Dostawcy Tier 1 i 2 zazwyczaj przekazują tylko część planu producentów OEM, który może wynosić jedynie 8 tygodni. Dlaczego? Stwierdziliśmy, że organizacje te nie ufają swoim danym planistycznym z kilku powodów:
W skrócie, przedsiębiorstwa produkcyjne nie wykorzystują odpowiednio systemów ERP 4FACTORY i możliwości komunikacji elektronicznej z dostawcami w dół łańcucha dostaw. Długoterminowe planowanie jest krytyczne dla dostawców niższego szczebla do mądrego planowania i zakupu materiałów. Bez pełnego, wspólnego planowania, dostawcy niejednokrotnie muszą zgadywać, co zamówić i jak najlepiej przydzielić swoje zasoby produkcyjne. Gdy w łańcuchu dostaw zgaduje się nieprawidłowo na każdym jego poziomie, niedobory części nieuchronnie prowadzą do zakłóceń produkcji i wzrostu kosztów.
Po pierwsze, należy określić najdłuższy czas realizacji zamówienia w łańcuchu dostaw. Całkowity czas jest sumą czasów realizacji dostaw na każdym poziomie. W przypadku półprzewodników, czas realizacji zamówienia wynosi od 22 do 26 tygodni. Określenie czasu realizacji jest istotnym procesem, wymagającym regularnych przeglądów i aktualizacji w celu dostosowania informacji o czasie realizacji w oparciu o aktualne warunki rynkowe. Stwierdziliśmy, że większość organizacji nie posiada w swoich systemach zarządzania jasno zdefiniowanego procesu określania czasu realizacji. Ponadto, przegląd czasów realizacji zamówień pod kątem ryzyka wstrzymania produkcji często nie jest przeprowadzany systematycznie.
Następnie, jeśli EDI (ang. Electronic Data Interchange) jest wdrożone na każdym poziomie łańcucha dostaw, przekazanie informacji o wymaganiach dotyczących popytu może zająć jeden dzień na każdym poziomie dostaw. Zostało to udowodnione już wiele lat temu w raporcie amerykańskiej organizacji AIAG (ang. Automotive Industry Action Group) zatytułowanym „Manufacturing and Assembly Pilot Project”. Przykładowo, w przypadku czteropoziomowego łańcucha dostaw, przekazanie wymagań może w najlepszym przypadku zająć cztery dni, jeżeli na każdym poziomie funkcjonuje EDI. Jeśli jednak EDI nie funkcjonuje, a informacje o prognozach są przesyłane „ręcznie”, przekazanie wymagań w dół łańcucha dostaw wymaga zazwyczaj co najmniej jednego tygodnia na każdy szczebel. W przypadku niedoboru półprzewodników, gdyby EDI funkcjonowała tylko pomiędzy OEM a Tier 1, w sześciopoziomowym łańcuchu dostaw, przekazanie informacji o zapotrzebowaniu do producenta półprzewodników mogłoby zająć 4,5 tygodnia. Jeśli informacje o popycie nie są przekazywane szybko, będą one nieaktualne, zanim dotrą do niższych poziomów dostawców. Niektórzy dostawcy mogą utrzymywać nadwyżki zapasów magazynowych w oczekiwaniu na nieznany popyt, podczas gdy inni przeznaczą swoje ograniczone moce produkcyjne dla innych klientów lub rynków, tak jak ma to miejsce w przypadku niedoboru półprzewodników.
Przeanalizujmy bardziej szczegółowo rodzaj przeglądu, jakie producenci z branży motoryzacyjnej powinni przeprowadzić nie tylko w odniesieniu do swoich procesów, ale również w ramach swojego łańcucha dostaw części krytycznych lub tych o długim czasie realizacji dostaw. Poniżej znajdują się kluczowe pytania, zaczerpnięte ze standardu MMOG/LE (ang. Materials Management Operations Guideline/Logistics Evaluation), które powinno się zadać w związku z długim czasem realizacji i krytycznymi częściami. Co ważniejsze, należy się upewnić, że odpowiedzi na nie będą udokumentowane w procesach systemu zarządzania firmą i że pracownicy są odpowiednio przeszkoleni w tym zakresie, aby zapobiec przerwom w produkcji spowodowanym długim czasem realizacji dostaw i brakiem części krytycznych. W Polsce szkolenia Global MMOG/LE w najnowszej wersji 5 prowadzi firma DSR S.A. – więcej informacji tutaj: https://www.dsr.com.pl/mmog-szkolenie/
Częstotliwość transmisji i horyzonty czasowe planowania są adekwatne do całkowitego czasu realizacji zamówienia na daną część lub towar (MMOG/LE 6.3.2.4).
Porozumienie w sprawie zarządzania łańcuchem dostaw (ang Supply Chain Management) obejmuje politykę zaopatrzenia i zapasów opartą na wymaganiach klienta dotyczących długich terminów realizacji i krytycznych komponentów (MMOG/LE 6.2.1.7).
Należy wdrożyć proces oceny ryzyka w celu zidentyfikowania obszarów w ramach procesu łańcucha dostaw, które mogą mieć wpływ na zdolność spełnienia wymagań klienta w przypadku odstępstwa od normalnego procesu biznesowego. Może to obejmować EDI, transport, pakowanie, awarie sprzętu, klęski żywiołowe, wydarzenia geopolityczne itp.
Zdolność do elektronicznej wymiany informacji o materiałach i logistyce (np. planowania wydań towaru, harmonogramy dostaw, ASN – Advance Shipping Notification) z dostawcami, podwykonawcami i usługodawcami przy użyciu narzędzi internetowych, takich jak EDI, Web EDI i Web Portal (MMOG/LE 6.3.2.1).
Proces oceny zdolności partnerów z łańcucha dostaw przy użyciu formalnego narzędzia oceny, które jest wykorzystywane podczas wprowadzania nowych produktów i przeglądu wydajności (MMOG/LE 6.7.1.2).
Dostępność krytycznych części i długie terminy realizacji dostaw muszą być systematycznie kontrolowane i zarządzane przez organizacje w całym łańcuchu dostaw branży motoryzacyjnej. Tylko to pomoże zapobiec powtórzeniu się w przyszłości obecnego kryzysu związanego z niedoborem półprzewodników i innym znaczącym zakłóceniom. Mapa drogowa i narzędzia optymalizacji łańcucha dostaw w tej branży już istnieją – muszą one być jedynie odpowiednio wdrożone oraz systematycznie wykorzystywane i utrzymywane przez producentów samochodów i ich dostawców.
Dlaczego harmonogramowanie jest tak krytyczne?
System ERP – co powinieneś wiedzieć zanim się na niego zdecydujesz?
MRP 4FACTORY – planowanie potrzeb materiałowych