Czas czytania: 12 min
Niniejszy artykuł opisuje filozofię doskonalenia procesów znaną pod nazwą Lean Six Sigma. Dowiecie się z niego:
Lean Six Sigma to filozofia doskonalenia procesów, która łączy metody Lean i Six Sigma. Lean koncentruje się na eliminacji marnotrawstwa i tworzeniu wartości, podczas gdy Six Sigma ma na celu redukcję defektów i zmniejszenie zmienności procesu. Kombinacja tych dwóch metod daje organizacjom większe korzyści. Lean Six Sigma ma zastosowanie wszędzie tam, gdzie występuje brak powtarzalności procesów i marnotrawstwo. Metoda Lean eliminuje osiem rodzajów marnotrawstwa, natomiast Six Sigma dąży do osiągnięcia procesu o minimalnej liczbie defektów. Stosowanie Lean Six Sigma przynosi wiele korzyści, takich jak zwiększenie przychodów, zmniejszenie kosztów, poprawa efektywności i zwiększenie efektywności zespołu. Jest to systematyczny sposób na obniżenie kosztów i poprawę jakości poprzez zwiększenie wydajności. Lean Six Sigma uczy, że każde wykorzystanie zasobów, które nie tworzą wartości dla klienta końcowego, jest uważane za marnotrawstwo i powinno zostać wyeliminowane.
Dowiedz się więcej o rozwiązaniach DSR 4FACTORYGeneza Lean Six Sigma sięga lat 80. XX wieku, kiedy to Motorola zaczęła tworzyć i wdrażać model biznesowy Six Sigma. W tym samym czasie Toyota rozwijała koncepcję Lean Management, która skupiała się na eliminacji marnotrawstwa i dostarczaniu wartości dla klienta. W latach 90. XX wieku, Allied Signal i General Electric wprowadziły Six Sigma w swoich firmach, co przyczyniło się do rozwoju tej metody w innych sektorach gospodarki. Pierwsza koncepcja Lean Six Sigma została stworzona w 2001 roku przez Chucka Millsa, Barbarę Wheat i Mike’a Carnella w książce „Leaning into Six Sigma: The Path to Integration of Lean Enterprise and Six Sigma„.
Przeczytaj również: Mapowanie strumienia wartości (ang. Value Stream Mapping – VSM)
Podstawowa różnica między Lean, a Six Sigma polega na tym, że Lean nie koncentruje się wyłącznie na produkcji, ale często kształtuje każdy aspekt działalności firmy. Six Sigma koncentruje się na redukcji defektów i zmienności procesu w celu poprawy wydajności i jakości procesu, aby spełnić oczekiwania klientów. Lean koncentruje się na ograniczaniu marnotrawstwa oraz promowaniu standaryzacji i przepływu pracy. Opiera się na koncepcji eliminacji procesów i procedur, które nie tworzą wartości dodanej. Six Sigma zapewnia narzędzia do poprawy możliwości procesów biznesowych. Koncentruje się na redukcji defektów i zmienności w celu poprawy ich wydajności i jakości, aby spełnić oczekiwania klientów. Six Sigma bierze swoją nazwę od wykorzystywanego w statystyce parametru odchylenia standardowego (sześć sigma, 6σ). Celem Six Sigma jest poprawa jakości wyniku procesu poprzez zidentyfikowanie i pozbycie się przyczyn błędów, w oparciu o tzw. sekwencję DMAIC.
Przeczytaj również: Wdrożenie metodyki LEAN podstawą optymalizacji przedsiębiorstwa
DMAIC to metodologia rozwiązywania problemów stosowana w Six Sigma do usprawniania procesów. Jest to skrót od Define, Measure, Analyze, Improve, oraz Control (definiuj, mierz, analizuj, ulepszaj i kontroluj). DMAIC zapewnia mapę drogową do identyfikowania i rozwiązywania problemów w procesie.
Z LSS nierozłącznie wiąże się akronim DOWNTIME używany do identyfikacji ośmiu rodzajów marnotrawstwa, które mogą wystąpić w procesie. Akronim ten rozwijany jest jako:
Wdrożenie Lean Six Sigma wymaga zaangażowania całej organizacji i ciągłego doskonalenia. Dzięki temu firma produkcyjna może osiągnąć sukces i zwiększyć swoją konkurencyjność na rynku. Aby wdrożyć Lean Six Sigma w firmie produkcyjnej, warto skorzystać z narzędzi i metodologii, które sprawdziły się już wcześniej w wielu różnych miejscach, m.in:
O metodzie Mapowania Strumienia Wartości pisałem wcześniej w artykule pt.: Mapowanie strumienia wartości. Z innych, rzadziej spotykanych warto wspomnieć o narzędziu DFMA (Design for Manufacturability and Assembly), które pomaga w projektowaniu produktów z myślą o łatwości produkcji i montażu. Dzięki temu można zminimalizować koszty produkcji i czas potrzebny na montaż produktu. Do innych narzędzi/technik wdrożeniowych w tym zakresie należą: 5S, Kaizen, Kanban, SMED, TPM czy poka yoke.
Wdrożenie Six Sigma oraz Lean w firmie produkcyjnej może przynieść wiele korzyści. Najważniejsze z nich zostały opisane poniżej:
Przeczytaj również: Zrozumienie zasad Lean Manufacturing czyli odchudzanie produkcji
Szkolenia z LSS obejmują kilka poziomów i są pozycjonowane „pasami” analogicznie jak w sztukach walki (od pasa białego (white belt) do mistrzowskiego – czarnego (master black belt)). Lean Six Sigma wykorzystuje system pasów do wyznaczania poziomów wiedzy i odpowiedzialności:
Każdy poziom pasa przygotowuje osoby do następnego poziomu. Możliwe jest jednak rozpoczęcie od dowolnego poziomu, w zależności od doświadczenia i wiedzy danej osoby. Master Black Belt jest inny, a osoby muszą posiadać certyfikat Black Belt od uznanej organizacji przed zapisaniem się do programu Master Black Belt. W Polsce dostępnych jest kilka programów szkoleniowych Lean Six Sigma. Oferty poszczególnych firm szkoleniowych łatwo znaleźć w sieci. Generalnie zakres ofert takich firm przedstawia się następująco:
Programy szkoleniowe mają na celu zapewnienie uczestnikom wiedzy i umiejętności w zakresie narzędzi Lean Manufacturing i metodologii Lean Six Sigma a także przygotowanie uczestników do samodzielnego wdrażania i stosowania programu Lean Six Sigma w ich organizacjach w sposób praktyczny.
Dowiedz się więcej o rozwiązaniach DSR 4FACTORYZbierając najważniejsze informacje z powyższego artykułu możemy powiedzieć, że Lean Six Sigma to podejście do zarządzania, które łączy dwie innowacyjne metody zarządzania, Lean i Six Sigma, w celu poprawy wydajności poprzez eliminację marnotrawstwa i defektów. Lean koncentruje się na redukcji marnotrawstwa i promowaniu standaryzacji i przepływu pracy, podczas gdy Six Sigma koncentruje się na redukcji defektów i zmienności procesu w celu poprawy wydajności i jakości procesu, aby spełnić oczekiwania klientów. DMAIC to metodologia rozwiązywania problemów stosowana w Six Sigma w celu usprawnienia procesów, a DOWNTIME to akronim używany w Lean Six Sigma do identyfikacji ośmiu rodzajów marnotrawstwa, które mogą wystąpić w procesie. Wdrożenie Lean Six Sigma w firmie produkcyjnej może przynieść wiele korzyści, takich jak zmniejszenie marnotrawstwa, skrócenie czasu realizacji zamówień, zwiększenie wydajności i efektywności procesów produkcyjnych (zmniejszenie liczby błędów, lepsze zarządzanie zapasami, łańcuchami dostaw i rozwojem produktów), poprawa jakości produktów, redukcja kosztów produkcji, zwiększenie zadowolenia klientów, a przy tym nową kulturę firmy i przyciąganie partnerów biznesowych.
Aby firmy mogły realizować założenia wpisane w filozofię LSS, niezbędne stają się systemy informatyczne do zarządzania produkcją. Pozwalają one na stałe gromadzenie i analizowanie informacji o każdym etapie procesu produkcyjnego, a także systematyczny nadzór i kontrolę nad jego przebiegiem. Firma DSR od lat z sukcesami wdraża takie systemy. Pozwalają one zarówno na automatyzację planowania i harmonogramowania w oparciu o ograniczone zasoby (APS 4FACTORY), rejestrowanie na bieżąco przez operatorów statusu realizacji produkcji (SFC 4FACTORY) czy też zbieranie w czasie rzeczywistym odczytów z maszyn (IoT 4FACTORY), jak również dają pełen wgląd i kontrolę w bieżące procesy oraz status realizacji zaplanowanych zadań. Systemy te pozwalają na bieżąco reagować na nieplanowane wydarzenia i likwidować zagrożenia zanim urosną do rangi poważnego problemu. Unikalnym wyróżnikiem DSR w tym zakresie są narzędzia z rodziny AI 4FACTORY (oraz metodyka ich wdrażania), pozwalające uzyskać inteligentne rekomendacje zmian poprzez przetwarzanie gromadzonych danych z zastosowaniem sztucznej inteligencji, dostępnej teraz także dla firm produkcyjnych.
Przeczytaj także:
Dlaczego harmonogramowanie jest tak krytyczne?
Zarządzanie ryzykiem w sektorze motoryzacji 2024 – wyzwania i wymagania branżowe dla dostawcy
Krótki przewodnik po systemach zarządzania jakością w firmach produkcyjnych
Szczupła produkcja na styku systemów IT