Szkolenie planowanie i harmonogramowanie produkcji...
Szkolenie planowanie i harmonogramowanie produkcji w branży motoryzacyjnej
9 września 2024
W ostatnich latach coraz mocniej rysuje się potrzeba wysokiej sprawności działania firm produkcyjnych, działających na rzecz Motoryzacji. Globalizacja przysparza kolejnych wyzwań w postaci stosowanych standardów branżowych. Kamieniem milowym każdej firmy w tym aspekcie jest właściwe wdrożenie systemu klasy ERP – o tym co powinieneś wiedzieć przed wdrożeniem ERP pisaliśmy w artykule pt.: Planowanie produkcji – czym jest i dlaczego jest takie ważne?
System ERP, dzięki swojej kompleksowości, jest nieocenionym wsparciem codziennego funkcjonowania każdej firmy. Kolejnym systemem, który jest kluczowym w funkcjonowaniu firmy produkcyjnej jest system klasy APS (ang. Advanced Planning and Scheduling) służący do harmonogramowania produkcji. Potrzeba implementacji takiego systemu może wynikać z różnych powodów. Jednym z nich jest oczekiwanie OEM-ów w zakresie pełnego uwzględniania zapotrzebowania na komponenty oraz elastycznego i szybkiego dostosowania do przekazywanych partnerom biznesowym zmian harmonogramu dostaw dla podzespołów montażowych.
Więcej informacji na temat szkolenia – planowanie i harmonogramowanie produkcji dostosowane do branży motoryzacyjnej:
Model działania dostawcy wg standardu Global MMOG/LE
Standard globalny MMOG/LE przedstawia model procesu – mapę przepływu informacji i towarów oraz wskazówki realizacyjne dla procesów realizowanych u dostawców Tier-1, Tier-2 sektora motoryzacyjnego.
Jednym z kluczowych wymagań MMOG/LE i oczekiwań montażystów samochodów (OEM-ów) jest automatyczne spięcie informacyjne przesyłanych prognoz i harmonogramów dostaw (z pomocą takich narzędzi jak EDI, WebEDI), skonfrontowanie z zasobami produkcyjnymi i następnie przetworzenie wymogów dostaw na plan produkcji, zapotrzebowania dla poddostawców oraz finalnie na harmonogram produkcji.
Wytworzone części, podzespoły i komponenty muszą trafić do klienta w założonych terminach, ilościach i wymaganej jakości. Dostawca jest zobowiązany do bezzwłocznego informowania OEM-a o wszelkich problemach i odstępstwach od przekazanych oczekiwań dostaw. Jak również powiadamiać, przesyłając awiza wysyłki ASN (znowu z wykorzystaniem EDI) o nadanych do klienta komponentach, w ramach uzgodnionego zapotrzebowania.
Automatyczne, szybkie i bezusterkowe przetworzenie harmonogramów klientów na harmonogramy produkcji własnej oraz zapotrzebowania dla poddostawców staje się „być albo nie być” dostawcy. Szereg informacji o wyrobach, strukturach, operacjach i możliwościach obciążeń na poszczególnych gniazdach produkcyjnych i maszynach jest przechowywanych w systemie ERP. Do podstawowych zaliczamy m.in.:
Technologie/marszruty produkcyjne;
Struktury materiałowe/receptury;
Stany magazynowe, poziom zapasów;
Zlecenia zakupu surowców;
Zlecenia sprzedaży;
Ograniczenia procesów produkcyjnych;
Kalendarze pracy maszyn, pracowników, dostępności narzędzi.
Szybkie przetworzenie tych informacji na obowiązujący i bieżący harmonogram produkcji wiąże się z wykorzystaniem bardziej wyspecjalizowanych narzędzi do efektywnego planowania. Moduły te zalicza się do kategorii APS (Advanced Planning and Scheduling) i pozwalają na optymalizację procesów produkcyjnych według wybranej metody planowania i kryteriów. Ich walory funkcjonalne oraz szybkość działania algorytmów optymalizacyjnych przekonuje wielu sceptyków narzędzi AI – sztucznej inteligencji zaangażowanej w działalność firmy produkcyjnej.
DSR, na bazie swojej wiedzy eksperckiej z obszaru planowania i harmonogramowania, zdobytej w wielu projektach wdrożeniowych w przemyśle, rozwija wykorzystanie sztucznej inteligencji AI również w algorytmach tworzenia harmonogramów.
Praktyczne aspekty w planowaniu i harmonogramowaniu produkcji
Planowanie i harmonogramowanie w działaniach dostawcy motoryzacji są kluczowe dla zapewnienia efektywnego i skutecznego procesu produkcji oraz dostarczenia części i komponentów do klientów w branży motoryzacyjnej. Upraszczając schemat działania dostawcy, trzeba zwrócić uwagę na następujące jego aspekty:
1. Zrozumienie wymagań klienta: pierwszym krokiem jest dokładne zrozumienie wymagań i oczekiwań klientów. Dostawca musi wiedzieć, jakie części są potrzebne, kiedy są potrzebne (czyli oczekiwane ilości i terminy dostaw do klienta) oraz standardy jakości jakie należy spełnić.
2. Planowanie produkcji: na podstawie wymagań klienta dostawca musi stworzyć plan produkcji. Obejmuje to określenie, ile części lub komponentów musi być wyprodukowanych w określonym czasie.
3. Zarządzanie zapasami: dostawca musi dokładnie monitorować swoje zapasy, aby uniknąć niedoborów lub nadmiernych zapasów. To oznacza ścisłe zarządzanie dostawami, magazynowaniem, planowaniem zapasów i logistyką.
4. Harmonogramowanie dostaw: dostawca musi stworzyć harmonogram dostaw, który uwzględnia terminy dostaw do klientów. Harmonogramowanie dostaw jest kluczowe, aby uniknąć opóźnień i zapewnić ciągłość produkcji klienta.
5. Zarządzanie jakością: w branży motoryzacyjnej jakość jest kluczowa. Dostawca musi zapewnić, że wszystkie dostarczane części spełniają określone standardy jakości i przepisy bezpieczeństwa.
6. Zarządzanie ryzykiem: dostawca musi identyfikować i zarządzać możliwym ryzykiem dostaw, wynikającym z opóźnienia w produkcji, problemów z jakością czy trudnościami logistycznymi. Wymaga to również tworzenia planów awaryjnych do szybkiego wyprowadzenia z pojawiających się odstępstw procesie i niestandardowych sytuacji.
7. Udoskonalanie procesów wykonawczych: ciągłe doskonalenie organizacji produkcji, procesów produkcyjnych i dostawczych jest niezbędne. Dostawca powinien monitorować wydajność, identyfikować obszary do poprawy i wprowadzać zmiany.
8. Współpraca z klientem: komunikacja z klientem jest kluczowa. Dostawca powinien regularnie informować klienta o postępie produkcji i dostawach oraz reagować na wszelkie zmiany w wymaganiach.
9. Technologia i automatyzacja: wykorzystanie nowoczesnych technologii, takich jak systemy zarządzania produkcją (ERP) i rozwiązania do monitorowania łańcucha dostaw, może znacząco poprawić efektywność i dokładność planowania.
10. Zrównoważony rozwój: w dzisiejszych czasach coraz większy nacisk kładzie się na zrównoważony rozwój. Dostawca motoryzacyjny powinien uwzględniać kwestie ekologiczne i społeczne w swoich działaniach, takie jak redukcja emisji i odpowiedzialność społeczna.
Podsumowując, planowanie i harmonogramowanie w branży motoryzacyjnej wymagają precyzji, elastyczności i stałego doskonalenia. Dostawcy muszą być gotowi dostosowywać się do zmieniających się potrzeb klientów i szybko reagować na zmiany w otoczeniu biznesowym.
Warsztaty i szkolenia planowanie produkcji dla praktyków dostawców motoryzacji
Mając na uwadze rosnące potrzeby firm z branży motoryzacyjnej w zakresie doskonalenia procesów logistycznych i planistycznych, firma DSR przygotowała warsztaty szkoleniowe: „Zaawansowane planowanie i harmonogramowanie a MMOG/LE – praktyki i narzędzia w motoryzacji.”
Zapraszamy na jednodniowe spotkanie poświęcone usprawnianiu procesu planowania w firmach sektora motoryzacyjnego. Do dyspozycji uczestników dostępny będzie zespół złożony z doświadczonych ekspertów, mających na swoim koncie ponad 50 udanych projektów wdrożeń rozwiązań zaawansowanego planowania i harmonogramowania, a także wiele audytów i szkoleń ze standardu Global MMOG/LE, wspierającego procesy logistyczne i produkcyjne dostawcy sektora.
W trakcie szkolenia zostaną poruszone takie zagadnienia jak:
Standard MMOG/LE; branżowa mapa procesów; wymagania dotyczące planowania i harmonogramowania; problemy w ich spełnieniu; Doświadczenia DSR z 50 projektów wdrażania APS
Wprowadzenie do funkcjonalności APS, dyskusja sposobu pracy działu planowania firmy
Wskaźniki efektywności w zakresie planowania produkcji: KPI a miara udanego wdrożenia, raportowanie i monitorowanie realizacji. Korzyści dla firmy motoryzacyjnej
Jak przygotować się do projektu wdrożenia APS – cele, ryzyka biznesowe, sprawdzone sposoby działania w projektach wdrożeniowych
Dyskusja najciekawszego zbioru danych do stworzenia i optymalizacji harmonogramu produkcji
Demonstracja działania systemu APS na bazie wybranych przypadków z życia firmy produkcyjnej
Podczas warsztatów w środowisku treningowym APS 4FACTORY zaprezentujemy różne metody planowania i zajmujemy się obsługą wybranych przez uczestników przypadków do zaplanowania:
Sukcesywnie zwiększające się zapotrzebowania na daną rodzinę indeksów, które mogą zastąpić starą rodzinę indeksów lub być dodatkowymi zamówieniami do aktualnie zamawianych (Ramp up nowego projektu);
Wygaszanie produkcji np. starego wariantu produktu lub produktu w ogóle (Phase out indeksu lub rodziny indeksów);
Istotne zmiany w prognozach otrzymanych od klientów wchodzące na okres zamrożenia planu (Zmiany DELFOR w krótkim horyzoncie czasu);
Start nowego projektu;
SoP Start of production / EoP End of production – specjalne fazy życia produktów;
Przesunięcie produkcji części zamówień z domyślnego zakładu na inny o wyższych kosztach;
Przesunięcie na stałe produkcji między zakładami aby zrobić miejsce na nowe projekty;
Produkcja mieszana: MTO (Make to Order) z zachowaniem zapasów bezpieczeństwa (Safety Stock);
Produkcja mieszana: MTO (Make to Order) z zachowaniem pokrycia zapasów (Stock Days of Coverage);
Na żywym środowisku aplikacji do planowania pokażemy jak radzić sobie z wybranymi zmianami w harmonogramach produkcji w następujących przypadkach biznesowych:
Opóźniona dostawa surowca / komponentu
Różnica ilościowa zamówionego i dostarczonego surowca
Zmiana wielkości zamówienia klienta (zmiana w DELJIT)
Zapytanie ofertowe klienta
Operacje z wieloma produktami
Zasoby pojemnościowe realizujące więcej niż jedną operację równocześnie
Podział zlecenia na mniejsze, aby móc zrealizować je szybciej
Uruchomienie zmian weekendowych
Przekroczone moce – dodanie nowego zasobu
Realizacja operacji w kooperacji
Mniejsza wydajność maszyny
Uwzględnienie harmonogramu przeglądów maszyn
Awaria maszyny krótkotrwała
Awaria maszyny – potrzebny serwis zewnętrzny
Awaria narzędzia do produkcji
Niespodziewany niedobór operatorów
Konieczność realizacji zlecenia konkretnym terminie (audyt klienta)
Kontrola jakości w procesie produkcyjnym
Układanie w harmonogramie procesu tworzenia technologii i struktur materiałowych
Start nowego projektu
Przekroczone ograniczenia – dodanie nowego narzędzia
Ramp up nowego projektu i zwiększająca się wydajność linii
SoP (Start of Production) nowych produktów
EoP (End of Production) produktów
Zmiana komponentu w BOM (Bill of Material). Maksymalne zużycie starego komponentu przed rozpoczęciem użycia nowego
Warsztaty szkoleniowe uczą elastyczności w reagowaniu na zmiany – dostosowania harmonogramów do dynamicznie zmieniających się warunków otoczenia dostawcy motoryzacji. Pozwalają na praktyczne zastosowanie teorii ograniczeń oraz dogłębnie zrozumieć zasady planowania i harmonogramowania produkcji, dostosować działania do profilu produkcji, wolumenu produkcji i różnorodności produkowanych indeksów.
Uczestnicy otrzymują certyfikaty potwierdzające wstępne przeszkolenie w środowisku APS 4FACTORY (Siemens Opcenter APS).
Doskonalenie procesów planowania w firmie produkcyjnej istotnie wpływa na efektywność produkcji i biznesu dostawcy motoryzacji oraz jego wiarygodność jako partnera w ocenie klientów. Proponujemy udział w warsztatach jako inspirację w modelowaniu procesów w firmie oraz platformę wymiany doświadczeń wśród dostawców motoryzacji. Wszystko w celu poznania nowoczesnych metod i reguł zarządzania procesami przechodzącymi przez wiele działów oraz podniesienia efektywności zarządzania nimi z wykorzystaniem najnowszych technologii logistycznych i planistycznych.
Więcej informacji na temat szkolenia z planowania produkcji dostosowanego do branży (m.in. terminy szkolenia, adresaci szkolenia, miejsce szkolenia, cena szkolenia):
W DSR pracuje jako manager projektów audytów i wdrożeń system QAD Adaptive ERP oraz innych modułów oferowanych w ramach DSR 4FACTORY. Od 2006 zaangażowany w treningi, edukację i promocję standardu MMOG/LE w Polsce. W 2008/9 prowadził działania u dostawców Ford, w 2012 u dostawców GM/Opel. W stałym kontakcie z Odette, AIAG, QAD Inc. i innymi uczestnikami zespołu rozwijającego standard oceny MMOG/LE. Jarek doświadczenie zdobywał w firmach w USA i Polsce realizując implementację rozwiązań IT w procesach biznesowych firm produkcyjnych.
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.
Ciasteczka stron trzecich
Ta strona korzysta z Google Analytics do gromadzenia anonimowych informacji, takich jak liczba odwiedzających i najpopularniejsze podstrony witryny.
Włączenie tego ciasteczka pomaga nam ulepszyć naszą stronę internetową.
Najpierw włącz ściśle niezbędne ciasteczka, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje!